Пейзаж у творчості Миколи Ярошенка посідає осібне місце. Немов поступаючись в загальному обсязі внеску художника до історії розвитку мистецтва жанровим картинам та портретам, він разом з тим не втрачає воєї ролі, не стає в цьому контексті другорядним.
Пейзаж завжди цікавив М.О. Ярошенка, про що свідчать ранні малюнки, етюди, тонке використання художником пейзажного тла в жанрових творах, зокрема в таких як «Невський проспект уночі», «Курсистка», «Сліпі каліки під Києвом». З особливою силою його талант пейзажиста виявився в захопленні природою Кавказу. Її велично-неприступну красу художник зумів передати стримано й об’єктивно, з глибоким розумінням техніки живопису.
До найкращих художніх творів кавказького циклу належить картина «В горах Кавказу» (збірка ПХМГМ імені Миколи Ярошенка), в якій показ сурової стихії гір досягає епічного характеру.
Зібранню музею, окрім кавказьких пейзажів митця належать також кілька пейзажних етюдів, створених під час подорожей до Палестини, Сирії, Єгипту та Італії, здійснених М.О. Ярошенком в останні роки життя — «Куточок східного міста», «Сфінкс. Каїр», «Везувій», «Палермо».