Жанрові твори Миколи Ярошенка — «Кочегар», «Студент», «Курсистка», «Всюди життя» — давно стали хрестоматійними. Без них неможливо уявити ту яскраву сторінку в історії світового мистецтва кінця ХІХ століття, яку вписала до нього численна когорта членів Товариства пересувних художніх виставок.
Сповнені емоційного напруження, глибокого співчуття до зображених героїв, вони містять відгук чутливої душі митця на гострі проблеми тогочасного суспільства. Але чим далі в минуле відходять ті події, тим ясніше приходить розуміння позачасовості творів Миколи Ярошенка. Вони були й залишаються актуальними.
До зібрання Полтавського художнього музею (галереї мистецтв) імені Миколи Ярошенка входить жанрова картина «Старий служивий», незакінчена робота «Жебраки в Києво-Печерській лаврі», а також етюд до неї та етюди до творів «Іуда», «Ув’язнений», «Забутий храм», «Втрата первістка».
У період Другої світової війни була втрачена значна частина творів М.О. Ярошенка, що належали музею, серед них і такі значні жанрові полотна, як «Невський проспект уночі», «Причини невідомі», «Мрійник», «Дівчинка з іграшками», «Влітку», «Іуда».